piątek, 25 października 2013

Ciabatta ekspresowa

Po tym jak zapomniałam przygotować zakwas i odstawić go do wyrośnięcia na noc, musiałam znaleźć przepis na ciabattę ekspresową. Taką która nie potrzebowałaby ani zakwasu, ani bigi. Udało mi się znaleźć przepis na blogu foodienarium.com, wypróbowałam i polecam. Ciabatta wyszła idealnie, a rodzina mogła cieszyć się pysznymi zapiekankami. W przygotowaniu bardzo pomógł filmik na youtube, gdyby nie on na pewno przeraziła by mnie konsystencja ciasta, które początkowo kleiło i oblepiało wszystko dookoła.





Składniki:
  • 500 g mąki pszennej (ja dałam tortowej, ale znalazłam również przepis w którym polecane było wymieszanie 250 g mąki pszennej z 250 g mąki tortowej)
  • 425 ml wody
  • 50 ml mleka
  • 15 g świeżych drożdży
  • 15 g soli

W 50 ml ciepłego mleka i 75 ml ciepłej wody rozpuszczamy drożdże. Zaczyn odstawiamy do wyrośnięcia  w ciepłe miejsce na około 15 minut.

Do misy miksera wsypujemy mąkę, sól i dodajemy resztę wody. Wszystko razem mieszamy mieszadłem do ucierania masy, aż składniki się połączą. Wyłączamy mikser i pozostawiamy ciasto na 10 minut aby odpoczęło.

Tym samym mieszadłem wyrabiamy ciasto przez około 5 minut na największych obrotach. Gdy ciasto zacznie wydawać charakterystyczny dźwięk "plaskania", zmieniamy mieszadło na hak do ciasta drożdżowego i wyrabiamy kolejne 5 minut (do czasu aż ciasto będzie odchodziło od haka). Przekładamy ciasto do misy wysmarowanej olejem i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na 2 godziny.

Powierzchnię stołu posypujemy mąką, "wylewamy" wyrośnięte ciasto. Dzielimy na dwie części i formujemy ciabatty (warto zobaczyć tutaj filmik, pokazane jest tam jak trzeba je formować :)). Nakłuwamy ciasto palcami, tak aby uciekł z niego nadmiar gazu. Przekładamy na blachę i pozostawiamy do wyrośnięcia na 45 minut.

Piekarnik nagrzewamy do maksymalnej temperatury. Na spód stawiamy blaszkę z wodą (w trakcie pieczenia woda będzie parować, dzięki czemu ciabatty będą miały chrupiącą i rumianą skórkę).
Pieczemy około 15-20 minut. 

Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz